راز فروش بیشتر; ویترینهای پر زرق و برق

http://up.iranblog.com/Files/2bc59612f8cf462f81a9.jpg
بررسی وضعیت بازار لوازم خانگی:راز فروش بیشتر; ویترینهای پر زرق و برق

هر فصل سال ویترینهای رنگی مغازه ها ،رنگ و بوی خاص خود را دارد انگار فروشندگان در تلاش برای دلربایی از مشتریان به اهمیت تغییرات پی در پی در نقش و نگار ویترین خود پی برده اند.آنها در تلاش برای رسیدن به سود بیشتر به این تغییرات و جلوه های بصری دل بسته اند.هر فصل سال و گاهی هر ماه از سال چیدمان مغازه ها و فروشگاهها همراه با علایق مشتریان تغییر می كند و نتیجه كار ویترینهای رنگارنگ بهاره , تابستانی پاییزه و زمستانی است.

از سوی دیگر به نظر می رسد که مشتری نیز به مصرف کالاهای ویترینی كه چشم نواز تر است علاقه بیشتری نشان می دهد.نقش و نگار مغازه ها در کنار شدت گرفتن موج تبلیغات گوناگون در اطراف ما در سالهای اخیر،باعث شده است كه كالایی را بخریم كه در ویترین زیباتری قرار دارد و بیشتر به چشم می آید.کافی است سری به مراکز خرید در اطراف زندگی خود بزنید.به موج جمعیتی بنگرید که فوج فوج و لایه لایه از کنار ویترین ها می گذرند، می ایستند و آنگاه خواسته و نا خواسته گرفتار می شوند و خرید می کنند.از انواع پوشاک و اقسام مواد غذایی گرفته تا لوازم خانگی، خانه و ماشین و تجمل گوناگون،همه و همه در ویترینهای رنگارنگ به ما خوش آمد می گویند و دعوتمان می كنند به خرید. گاهی این اجناس زیر نور چراغهای رنگارنك و روی دكورهای زیبا آنقدر خواستنی می شوند كه كاریی و جنس را به فراموشی می سپاریم و خرید می كنیم.آنچه مسلم است چیدمان مغازه در فروش كالا تاثیر بسیار دارد و بازار لوازم خانگی و مبل نیز در این قضیه مستثنی نیست.


چیدمان و تاثیر آن بر جذب مشتری


باتوجه به پیدایش وایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی ، شدت رقابت در بین آنها در حال افزایش است . علاوه برآن ، وجود تغییرات وسیع در نیازها و خواسته های مشتریان ، فروشگا هها و مغازه ها را مجبور می كند تا ازتنوع كالای و تبلیغات بیشتری استفاده كنند و به دنبال راهی برای فروش بیشتر باشند. در علم مدیریت و بازاریابی کلیه عملیات انجام پذیرفته در مراکز فروش (فروشگاهها ، سوپرمارکت ها) جهت کمک به گردش کالا را چیدمان یا (merchandising ) می نامند . در حقیقت چیدمان مناسب ، بهترین کالا را در بهترین مکان با بهترین قیمت در بهترین موقعیت و دربهترین زمان با بهترین کیفیت عرضه می نماید و با عث جذب مشتری می شود. نحوه طراحی و چیدمان قفسه ها و ویترین ها درفروشگاه میتواندتاثیر مستقیمی بر افزایش سطح خرید مشتریان داشته باشد یعنی با بر انگیختن و به اشتیاق آوردن مشتری ، می توان انگیزه او را برای خرید افزایش داد .

رضا طاهری كارشناس مدیریت و بازاریابی از خریداران به نام مغازه روها یاد می كند:"مغزه رو ها افرادی هستند كه بیشتر وقت خود را در رفتن به فروشگاه ها و مراكز خرید و تماشا كردن ویترین می پردازند.این افراد از دیدگاه نوین جزو بازرهای پر ارزش برندها در زمان ركود هستند.ما در نتیجه مطالعه بر روی 1400 مغازه رو در كشور كشف كرده ایم كه بیشتر از دو سوم مغازه روهای ایرانی تصمیم نهایی خریدشان را درباره این كه چه برندی بخرند در داخل خود فروشگاه می گیرند!و بنابراین ایجاد ویترین جذاب در مرحله اول و طراحی فضای داخلی فروشگاه یك ی از تاثیر گذارترین فاكتورها در هدایت افكار مصرف كننده است"وی معتقد است:"بحرانهای اقتصادی و در نتیجه كسادی بازار ,شایع ترین پیشامد حاضر در تمامی كشورهاست و درهمه جای دنیا مغازه روهای ارزشمند بسیار وجود دارند كه بیشتروقت خود را در فروشگاها و به تماشای ویترینها اختصاص می دهند و اگر این ویترینها وسوسه كننده باشد می توان به خرید مغازه روها حتی در شرایط بد اقتصادی هم امیدوار بود."


شوش و لوازم خانگی


لوازم خانگی، به خصوص لوازم برقی، ظروف تفلون و چینی و كریستال، از جمله لوازمی هستند كه علاوه بر مراكز فروش مخصوص به خود، مانند بازار بزرگ تهران در سایر نقاط شهر نیز خرید و فروش می شوند. اما اكثر مردم برای خرید لوازم خانگی، بورس خرید و فروش این كالا را كه همان تیمچه حاجب الدوله است ترجیح می دهند. تیمچه حاجب الدوله در زمینه خرید و فروش لوازم خانگی حرف اول را می زند و به قول فعالان بازار لوازم خانگی، این مكان قلب تپنده بازار لوازم خانگی به شمار می رود.


در این میان بازار شوش هم بعد از آمدن خطوط مترو برای خرید و فروش لوازم خانگی جایگاه ویژه ای برای خود باز كرده است و پذیرای خیل خریداران لوازم خانگی از نقاط مختلف شهر است.بازار شوش درمیدان شوش به رغم بافت سنتی و زندگی نه چندان مرفه ساكنانش، اجناس لوكس و غیرضروری زندگی در آن به وفور یافت می شود. اگر چه اجناسی كه در این بازار به فروش می رسد در زندگی روزمره ساكنان این منطقه جایگاهی ندارد، اما اكثر افرادی كه در این منطقه زندگی می كنند با كاربرد اكثر لوازم لوكس و پیشرفته آشنایی بصری دارند.


به راسته فروشندگان لوازم خانگی كه می رسی، دست فروشانی كه از ترس ماموران شهرداری بساط خود را روی موتور پهن كرده اند، با ساعت های مچی 2 هزار تومانی، ماشین حساب های جیبی500 تومانی، انگشترهای نقره كه در حقیقت از جنس تیتانیوم هستند و ... به استقبالت می آیند. از محاصره دست فروشان همیشه سمج كه خلاص می شوی، پاساژ «لاهیجان» كه محوطه ورودی آن با مجسمه های گچی، شمعدان های فرفورژه، گل های مصنوعی، سبدهای حصیری و انواع ظروف چوبی و مسی تزیین شده است، تو را به سمت خود می كشاند.


این پاساژ، مركز خرید و فروش ظروف چینی، ملامین، آركوپال و پیركس است. بیشتر مراجعین این پاساژ را خانم ها تشكیل داده اند، فقط كافی است به اطرافت نگاهی بیندازی تا حضور گسترده خانم های خانه دار و دختران دم بخت را كه برای خرید جهیزیه به این مكان مراجعه كرده اند شاهد شوی.در پاساژ لاهیجان فروشندگان به دلیل حضور زیاد مشتری ,به چیدن ویترین مغازه ها چندان توجهی ندارند.بسیاری از اجناس به طور نامنظم و روی هم در ویترینها چیده شده است و گاهی در جلوی در ورودی مغازه اجناس روی میز چیده شده اند و یكی از فروشندگان از آنها مواظبت می كند.


البته مغازه هایی هم هستند كه روی چیدمان ویترینشان حساس هستند و خوب كه دقت كنی متوجه می شوی كه قشر مرفه و متوسط بیشتر جلوی این مغازه ها توقف می كنند و این توقف بعضا به خرید منجر می شود.محمد یكی از فروشندگان ظروف آركوپال اعتقاد دارد:"در بازارهایی مثل شوش كه همیشه شلوغ است و تعداد مردمی كه برای خرید می آیند زیاد است نیازی به چیدن ویترین آنچنانی نیست.معمولا اجناس هر مغازه و برندهایش معلوم است و مردم برای خرید از مغازه دار سوال می كنند اما در هر حال داشتن ویترین خوب هم در میزان فروش بی اهمیت نیست چون از نظر من نیمی از مردم كشور ما قبل از خرید نمی دانند كه چه برندی و چه جنسی را می خواهند و معمولا تحت تاثیر آنچه در هنگام خرید می بینند می خرند"


چهره مغازه هایی كه در طبقه دوم این پاساژ قرار دارند تا حد قابل توجهی با مغازه های طبقه اول پاساژ متفاوت است. در این قسمت برخلاف طبقه پایین خبری از مشتری های كنجكاو و پرسروصدا نیست. اجناس زیبا و آنتیك پشت ویترین تفاوت زیادی با اجناس روی زمین چیده شده طبقه پایین پاساژ دارند. گویی اینجا بازاری دیگر، در یكی از مناطق اعیان نشین پایتخت است. فروشندگان این قسمت از پاساژ، ادعا می كنند كالاهایشان مشتریان خاص خود را دارند. ویترینهای این مغازه ها بسیار زیبا چیده شده و از نور پردازی خوبی نیز بهره برده است.


گلدانهای آنتیك زیبا و ظروف تك و گران قیمت بر روی پارچه های رنگی كه جلوه ویژه ای به آنها می دهد قرار دارند و چراغهای هالوژن بر جذابیت این ویترینها می افزاید.رضا یكی از فروشندگان این طبقه می گوید:"اجناس ما گران و تك است و برای جذب مشتری حتما باید دیده شوند و برای همین ویترینهای مجلل برای ما حیاتی است.هماهنگی رنگ اجناس ویترین و نظم و ترتیب خاص در ویترین باعث جذب بیشتر مشتری به داخل مغازه می شود."

بیرون پاساژ، خیابان درازی است كه مملو از مغازه های كوچك و بزرگ، پر از لوازم خانگی و ظروف چینی، كریستال و ... است. فروشندگان بازار شوش، می گویند: "این مكان تا حدود 4 یا 5 سال پیش مخصوص خرید و فروش ظروف چینی و بلور بود، ولی طی چند سال اخیر، پای لوازم خانگی برقی هم به بازار باز شده است."ویترینهای این مغازه ها پر است از انواع برندهای مختلخف لوازم خانگی برقی از تفال فرانسوی و دلونگی ایتالیایی بگیر تا تیفال و دلونگن بازار مشترك با قیمتهای پایین ,همه و همه در رنگهای مختلف در ویترینهای شلوغ مغازه ها به چشم می خورد.


صادق یكی از مغازه داران این صنف می گوید:"به خاطر ازدیاد برندها و این كه بیشتر مغازه ها در شوش نمایندگی برند خاصی نیست,ما نیاز داریم كه تا جایی كه می توانیم از برندهای مختلف در ویترین مغازه استفاده كنیم تا به چشم بیاییند و دیده شوند و از آنجا كه طیف خریداران ما را قشرهای مختلف تشكیل می دهند این ازدیاد برند برای فروش ما ضروری است تا بتوانیم نظر مشتریانمان در هر قشر را تامین كنیم و به دلیل كمبود جا معمولا فقط سعی می كنیم اجناس را در ویترین جای دهیم و به فكر زیبایی نیستیم و فكر می كنم مشتریهای ما به خوبی با این مساله كنار می آیند و زیبایی ویترین برایشان مطرح نیست و ترجیح می دهند همه چیز جلوی چشمشان باشدۀ"اما مهناز یكی از خریدارن در بازار شوش عقیده دیگری دارد و ظاهر مغازه جذبش می كند:"همیشه مغازه های شیك با ویترین زیبا توجه مرا بیشتر جلب می كند و احساس می كنم این مغازه ها از نظر كیفیتی نیز جنس بهتری دارند.دلم می خواهد از مغازه های شیك كه بوی عطر خوبی می دهند خرید كنم و حتی اگر قیمت گرانتر هم بپردازم باز هم راضی تر هستم."


در هر حال آنچه مسلم است این است كه ویترینهای زیبا و رنگارنگ فقط برای فروش پوشاك و لوازم تزئینی ضروری نیست و در دنیای آشفته اقتصادی امروز فروشگاهها و مغازه های لوازم خانگی نیز باید از اصول طراحی دكور و ویترین حرفه ا ی استفاده كنند تا در بازار رقابت از رقیبان خود پیشی بگیرند.

http://www.daypress.ir/fa/pages/?cid=5559


برچسب : چیدمان جهیزیه